Netykieta. Dobre praktyki zachowania w trakcie zajęć on-line.


PRZED SPOTKANIEM:
 

 

W TRAKCIE ZAJĘĆ:
 

  • Kamera - włączona kamera, to otwarty kanał komunikacyjny, a komunikacja to gwarant jakości w edukacji online. Zachęcamy do uczestnictwa w zajęciach również przez kamery internetowe. Wykładowcy jest znaczniej łatwiej prowadzić zajęcia, jeśli widzi do kogo mówi. Jeśli nie czujesz się komfortowo, wyłącz kamerę, jednak musisz być przygotowany na to, że możesz zostać poproszony o jej włączenie w określonych momentach zajęć.

  • Mikrofon - w trakcie zajęć masz wyciszony mikrofon (mute). Mikrofon uruchamiasz tylko wtedy, kiedy chcesz zabrać głos, następnie znowu się wyciszasz.
  • Zabieranie głosu - chęć zabrania głosu w MS Teams sygnalizujesz poprzez przycisk "podniesienia ręki". Wykładowca widzi Twoją aktywność i udziela Ci głosu w stosownym momencie lub poprosi o bezpośrednie zabieranie głosu.

  • Nagrywanie spotkania - wykładowca może, po ówczesnym komunikacie, włączyć nagrywanie spotkania. Bez Waszej zgody nie będzie ono publikowane, a jedynie dostępne dla Waszej grupy. Nie uruchamiaj nagrywania bez zgody wykładowcy.

  • Nie próbuj przejmować prezentacji! - jeśli zdarzy Ci się nieumyślne przejęcie kontroli nad prezentowanymi treściami, niezwłocznie przeproś i poinformuj o tym wykładowcę.

  • Przerwy w zajęciach – w czasie przerwy możesz rozłączyć się lub pozostać połączony. W takim przypadku koniecznie wycisz mikrofon.

  • Podział na grupy - w trakcie zajęć możecie być przydzielani do kilkuosobowych grup roboczych. Sposób pracy w grupach jest ustalany z wykładowcą np. poprzez Teams w utworzonych do tego celu podzespołach/pokojach lub w innej dogodnej formie.  Jeśli z jakiegoś powodu system się rozłączy lub po zakończonym ćwiczeniu nie wrócicie ponownie do całej grupy, "wdzwońcie" się ponownie.

  • Pytaj! - jeśli czegoś nie rozumiesz podczas zajęć nie obawiaj się pytać. Wykładowcy chcą, żebyś zrozumiał/a przerabiany materiał. Zajęcia on-line to nadal zajęcia :)


W KORESPONDENCJI:
 

  • Bądź na bieżąco - regularnie sprawdzaj swoją skrzynkę mailową i aplikację MS Teams.

  • Pomóż zidentyfikować swój problem - w mailu podaj jakiego przedmiotu, której grupy (dzień i godzina odbywania się zajęć) Twoja sprawa dotyczy oraz sprecyzuj swój tryb, stopień i kierunek studiów. Pisząc ze skrzynki uczelnianej nie musisz podawać numeru albumu.

  • Zwracaj się z szacunkiem - wiadomość rozpocznij od „Szanowna/y Pani/e …(tytuł naukowy Prowadzącego)”, i zakończ  „Z poważaniem”.

  • Zachowaj umiar - nie pisz kilkoma kanałami jednocześnie w krótkim czasie np. mail, czat w MS Teams itp.

W RAZIE PYTAŃ LUB PROBLEMÓW:
 
  • Masz dodatkowe pytania dotyczące zajęć on-line skontaktuj się z nami pod adresem: [email protected]
  • Masz problemy techniczne związane z aplikacją MS Teams skontaktuj się pod adresem: [email protected]


*Artykuł został opracowany na podstawie materiałów przygotowanych przez dr. Krzysztofa Kuźmicza i mgr Annę Pałygę w ramach przedmiotu: "Metodyka studiowania w cyfrowym środowisku edukacyjnym" oraz na podstawie "Netykiety" opracowanej przez Bożenę Wujec i dr. Lidię Czarkowską.